home Over mijn werk
  Van oorsprong ben ik theatervormgever, en was het uitgangspunt in mijn werk de combinatie van vormgeving en beweging. De interactie tussen twee verschillende disciplines, kunst/vormgeving gecombineerd met theater/dans, wat een effect genereert dat elk afzonderlijk niet kan bereiken.

Theatercritici die mijn werk bespraken, verwoordden dat terecht als kostuums die als zelfstandige objecten de aandacht opeisen en op het toneel aanleiding zijn voor onconventionele manieren van bewegen….
Het zijn beweegbare objecten die de choreografie en het verhaal van de voorstelling voor een groot deel bepalen.
Ik maak objecten van textiel. Eerst waren er de objecten, vaak opgebouwd uit meerdere elkaar in grootte opvolgende segmenten, met een geraamte van hout, aluminium of glasfiber, in ruitvorm, driehoek of cirkel, onderling verbonden met een rekbare stof. Deze objecten vormden regelmatig het uitgangspunt voor een voorstelling.
De danser beïnvloed en verandert de vorm en vice versa bepaalt de vorm de beweging van de danser.
  Gaandeweg ben ik steeds autonomer gaan werken, terwijl mijn kostuumontwerpen zich tot onafhankelijke objecten ontwikkelden, die een hoofdrol kregen in mijn choreografieën. De overstap naar het maken van choreografieën was niet eens zo groot, het vormgeven blijft, alleen het materiaal, de mens, was nieuw.
Bij mijn derde choreografie Zwart/Wit, was de mens als danser geheel in dienst van het object, en zelfs de gehele voorstelling niet zichtbaar. In Zwart/Wit is vormgeving het uitgangspunt. De beweging voltooit de uiteindelijke vorm.
De verkenning van de combinatie van textiel als uitdrukkingsvorm en het menselijk lichaam als materiaal kreeg verdieping in het werken aan multidisciplinaire projecten met beeldend kunstenaars. Hierdoor werd ik ook geïnspireerd tot een studie naar de rol van de menselijke psyche en emotionele veranderingsprocessen.
  Mijn werk heeft zich sinds een aantal jaren meer ontwikkeld richting beeldende kunst. In mijn installaties speelt de mens nog steeds een essentiële rol, net als vroeger, het verschilt in die zin dat nu de afwezigheid van de mens onderdeel is van de installaties, een lege jas, hoedjes, ongedragen maskers, terwijl vroeger de fysieke aanwezigheid van de danser bepalend was voor mijn werk.
In Not a coat symboliseren stofstalen de laagjes, o.a. ter bescherming of aanpassing, waarin de persoonlijkheid zich wikkelt naarmate we opgroeien.
De installatie Mind your hat focust op het feit dat onze identiteit continue aan verandering onderhevig is. Hoe en tot hoever past de mens zich aan, innerlijk en uiterlijk. Kiest men voor dit gedrag, of gebeurt dit onbewust vanuit gewoonte, groepsgedrag of programmering van o.a. media of ouders.
Het gaat over selectieve waarneming en keuze; de wereld aanschouwen en daar een keuze in hebben. Kiezen voor gedrag, kiezen welke indrukken men binnenlaat en wat voor effect dat op de psyche heeft.
En hoe werkt beeld op de psyche?
Dit is mijn onderzoeksterrein.
home vorige